Project

F-Roll: Tackling gender inequality in the film industry

Women in Film, TV & Media België
Afbeelding
WomeninFilm
Organisator
Women in Film, TV & Media Belgium
Wanneer
In "F-Roll: Tackling gender inequality in the film industry" neemt Brusselse filmmaakster Joosje Hendrikx ons mee in haar onderzoek naar gendergelijkheid in de Belgische en Marokkaanse filmindustrie. Waarom produceert Marokko, een land dat op vele vlakken nog een feministische revolutie moet ondergaan, in verhouding meer regisseuses dan België en zelfs Hollywood? Op welke vlakken kunnen we nog van elkaar leren?

Ouarzazate, maart 2021. Deze "deur naar de woestijn" wordt ook wel 'Ouarzawood' genoemd, want tussen de roodbruine kasbahs en glooiende woestijnduinen ligt een ware filmoase. Met producties als 'Adam', ‘Sofia' en 'Rock the Casbah' verovert de Marokkaanse filmindustrie de afgelopen jaren de harten op Cannes en de filmzalen in heel Europa. Wat meer is? Deze films worden vaker wel dan niet door vrouwen gerealiseerd. Waar het land op andere vlakken vaak nog verstrikt zit in patriarchale dogma’s, lijkt de filmsector er op het eerste zicht een vrijgevochten stukje utopie.

Regisseuse Joosje Hendrikx trekt dan ook naar Marokko met een hoofd vol vragen. Als vrouw in de Belgische filmindustrie heeft ze vaak het gevoel te moeten knokken om serieus genomen te worden. Anderzijds heeft ze als westerse vrouw een hoop privileges die in Marokko een stuk minder vanzelfsprekend zijn. Abortus en seks voor het huwelijk zijn hier al lang legaal, terwijl dit in Marokko niet het geval is. En toch lijken de patronen in de filmwereld een stuk anders te liggen. Aan de hand van gesprekken met vier vooraanstaande Marokkaanse en Belgische vrouwen in de filmsector hoopt Joosje antwoorden te vinden. Welke obstakels ondervinden haar Marokkaanse tegenhangers? Worden ze anders behandeld dan hun mannelijke collega’s en crewleden? Hoe vertellen zij authentieke verhalen in een samenleving die er rigide, sociale codes op nahoudt? We keren de traditionele koloniale blik om en nemen de Marokkaanse situatie onder de loep om er zelf iets van te kunnen leren.

Joosje ontmoet Maryam Touzani en Nisrin Erradi, de regisseuse en hoofdrolspeelster van ‘Adam’. Deze film werd in Cannes genomineerd voor de Queer Palm en de Un Certain Regard, en schopte het ondanks z’n provocerende thematiek zelfs tot Marokkaanse inzending voor de Academy Awards. In een openhartig gesprek wisselen de vrouwen ervaringen uit over hun leven en werk in de Marokkaanse en Belgische filmindustrie. Na dit eerste gesprek blijft Joosje verder graven. Tijdens een bezoek aan de ontzagwekkende Atlas Studios onderwerpt ze de gids aan een spervuur van vragen over de rol v an vrouwelijke cineasten in de Marokkaanse filmindustrie. Ze interviewt verschillende Marokkaanse producenten en crewleden over de zenderverdeling binnen hun werkveld, en stuit uiteindelijk op Meryem Benm’Barak-Aloïsi. Deze Marokkaans-Franse filmmaakster, die haar carrière begon aan het INSAS in Brussel, maakte eerst vijf Belgische kortfilms voor ze met ‘Sofia’ een in de prijzen vallende langspeler op de wereld losliet. Met haar twee voeten in verschillende werelden heeft Meryem heel wat inzichten over de vertegenwoordiging van vrouwen in film, zowel in België als in Marokko.

Waneer Joosje huiswaarts keert is haar zoektocht eigenlijk nog niet voorbij. Op een prille lentedag in Gent ontmoet ze Nathalie Teirlinck, een gevestigde regisseuse die naam maakte met ‘Le Passé Devant Nous’ en ‘Venus vs Me’. Dezelfde vragen komen opnieuw bovendrijven. Hoe krijgen we in België meer vrouwen op set? Moet ze harder knokken dan haar mannelijke collega’s om gehoord te worden? Samen bezoeken ze Belgische filmsets en werpen ze een eerlijke blik op privileges - die van hun mannelijke collega’s, maar ook de privileges die ze zelf bezitten als witte, westerse vrouwen. Zo speculeren ze over de weg naar gelijkheid in de sector die hen lief is. Die weg is lang, maar essentieel. Want vrouwen zijn essentieel. We zijn het altijd al geweest.

Made in Ouarzawood

Over Joosje Hendrikx

Joosje Hendrikx, de regisseuse van de documentaire, studeerde met grote onderscheiding af in 2016 aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten. Haar thesis concentreerde zich op de ervaringen van verschillende vrouwen, waaronder zijzelf, in de filmindustrie. Sindsdien is zij werkzaam als producente, monteur, scenariste en regie-assistente.

 

Over Women in Film, Television & Media

Women in Film, Television & Media vzw maakt deel uit van een breder netwerk: Women in Film & Television International, of kortweg WIFTI. Deze internationale NGO spitst zich al sinds 1997 wereldwijd toe op het verbeteren van de genderbalans in bovengenoemde sectoren. WIFTI organiseerde in de loop der jaren diverse projecten om genderbalans te promoten; seminaries, filmfestivals, webinars,… Tegenwoordig zijn er ongeveer vijftig branches op zes continenten die zich voor dit doel inzetten.

www.wiftm.be